Segeltyp Vertech Jib

Välkommen till den självslående focken VERTECH JIB

Här är seglet som i hög grad bidrar till god fart i båten på kryss.jib_vertech

 

Viktiga komponenter:

Maximal storlek – Tack vare den positiva ryggen, är Vertech Jib den största självlående focken.

Den breda toppen arbetar i ett område med ostörd vind, vilket “vingseglet” tar till vara på.

Rätt design – seglet skall klara av att ge fart i lättvind och undvika krängning i hårdvind.

Segeldjupet blir därför något magrare, ca 8-10%, beroende på segelbredd.

Skotpunkter – I lätt vind drar man in skotvagnen till ca 30 cm från mitten. Alltmed ökad vindstyrka ökar man vinkeln och släpper ut luft ur “spjället”. Följ trimmet med telltales på akterliket.

När de står rakt bak – då är det gasen i botten!

Lattorna – kan liknas vid “revben” som bidrar till formen, håller ut ryggen samt gör seglet planare vid inrullning.seldenskena

När latta rullas med in i rullsystemet, trycker de med sig form och gör seglet planare.

Lattorna är runda, 8 resp 10 mm glasfiber, utan skarvar.

Bra Material – båtars storlek och bruk ställer olika krav på segelduken. En mindre båt klara sig fint med dacronduk, en större kräver starka fibrer för att segelformen skall hålla sig på plats.

Rullkompensator – är en skummassa utmed förliket som bidrar till att göra seglet planare vid inrullning.

Riggtrim – Häckstagets spänning påverkar förstaget spänning. Ett slackt förstag orsakar extra djup i seglet och försämrar segelprestanda.

Ett uppsträckt förstag tillåter att seglet kan verka så effektivt som möjligt. Inget förstag bli dock helt rakt. Vi bygger seglet med negativ förlikskurva. När staget ramlar in 10 cm, är det ok för vi har planerat för den kurvan.

UV skydd – mycket viktigt för seglets livslängd. Antingen påsytt eller som ett kapell som hissas upp med ledigt fall när du kommit i hamn. De flesta satsar numera på både påsytt och rullfockskapell. När båten ligger still och regn tränger in i det rullade seglet, kan det bidra till mögel/jordslag.

Skotningen – Lundhs rekommenderade balansskotning rekommenderas. Läs mer

Beroende på hur seglet skall användas, kan vi erbjuda ett flertal utföranden, som anpassar till:

Cruising, Långfärd, Performance Cruising, SRS Racing och Club Racing

Seglen tillverkas på Nya Varvet i Göteborg.

 

luffe20150605_155311DSCF7770teknik_fibertech15Bildtext 3produkter_vertechmain9