Material


Crosscut betyder att dukpanelerna ligger vågrätt eller 90 grader mot akterliket.


Crosscut Dacron – Cruising

Dacron är segelduken som de flesta kommer i kontakt med. Oftast är den vit.

Polyester är den huvudsakliga byggfibern. Duken tillverkas i vävstol och man talar om den långa riktningen varpen och den korta väften/inslaget.

Duken får karaktär av fibertrådarna man väver med.

Mycket fiber på tvären ger styrka som lämpar sig för storsegel.

En hög smal fock gillar också den duktypen som ger starka fibrer utmed akterliket, där den största belastningen är.

Balanserade dukar med liknande fibrer i både warp och inslag passar bättre till en breda försegel


Crosscut Vectran – Långlivad

Det här är segelduken de flesta inte sett eller hört talas om. Oftast ute den ute på de blå haven, sjömil efter sjömil. Färgen är “off white”.

Polyester är den huvudsakliga byggfibern. Som armering är Vectran-trådar invävda, vilket förhöjer styrka och seghet.

Duken tillverkas i vävstol. Jämfört med standard dacron, är trådarna tunnare och hårdare packade. Det borgar för lång livslängd och hög prestanda. När duken bereds med finish, går det åt minimalt med “glasyr” för fixering och karaktärsskapande. Kraften är invävd.

Vectranduken klarar rejäl segling jorden runt. Välkommen hem “Malala” och Anders Eriksson


Crosscut Nautosphere– Långlivad +

Nautosphere är ett nytt dukfabrikat som bygger på att armeringstrådarna är av Dyneemafiber och att frekvensen är högre.

I klass 300 gr är fiberstyrkan 10000 DPI jämfört med ca 4000 DPI för Vectran. Man kan då välja ett lättare tyg för att klara jobbet.

Vi testar nu själva med första demoseglet och följer utvecklingen.

Crosscut Hydranet– Långlivad + superseg

Hydranet är beprövad sedan länge.

Fiberkonstruktion tunn dacron i basen med invävd armering av Dyneema i såväl varp som väft.

Dyneema-nätet har fin täthet, vilket ger duken enastående egenskaper, vilket gör det mycket svårt att riva sönder seglet.

Passar mindre bra till vissa segel såsom rullstorsegel, då dacronväven inte står emot kompression från ryggen.


Dessa dukar är “warp-orienterade”. Styrkan ligger i dukens längdriktning och seglet skärs triradiellt i tårtbitar. Det är vanligt att två eller tre olika dukvikter kombineras i olika delar av seglet för att spara vikt.


Triradial Dacron – Club racing

Dacronsegel sys normalt i Crosscut-skärning, men genom att använda balanserade dukar är det möjligt att ta till vara på dukens “warp”-styrka, de längsgående trådarna i väven.


Triradial DCX Laminat – Performance cruising

DCX Laminat (Cruisinglaminat) är en laminerad duk uppbyggd av fem lager. Taffeta, en tunn polyesterväv för slitstyrka på bägge sidor, film – en tunn mylarfolie som håller ihop mittenlagret scrim, den bärande polyesterfibern i seglet. Duken finns i såväl vit som grå.


Triradial Fibercon Hybrid – Offshore

En mycket riv- och slitstark vävd duk som passar utmärkt för offshorebruk. Väven är “warp”-orienterad vilket gör den lämplig för triradiella skärning.


Fibertech är fiberinbakade, fiberoptimerade segel. Rätt fiber på rätt plats! Hög styrka och låg vikt, även revat!


 Fibertech Membran – Top performance cruising/racing

Den senaste utvecklingen, där vi tillverkar materialet just för det aktuella seglet, med exakta mått och med fiberinläggningar som gör seglet optimalt. Med designprogrammet SMAR Azure, kombineras skrov, rigg och segel för enastående överskådlighet och detaljkunskap.

När design av seglet är bestämd och vi placerat ut de bärande fibrerna precis där vi vill ha dem, tillverkas den unika segelduken. Seglet produceras på loftet i Göteborg.

Val av fiber och hur tät fiberkonstruktion skall vara, bestäms av seglets yta och användningsområde. En vanligt förekommande fiber heter Black Twaron och är en så kallad para-aramid. Fibern är infärgad svart för att tåla UV-ljus och är mycket formstabil. Taft, det yttersta skiktet av segelduken, bestämmer vilken färg seglet får. Vanligast är grå. Andra fiber som förekommer är Pentex, Kevlar, Dyneema och Carbon.


Tunna och lätta material fångar de lättaste vindarna.


Nylon

Nylon är det överlägset dominerande materialet i spinnakrar och gennakrar. Så vanligt att det i folkmun helt enkelt kallas för “spinnakerduk”. Materialet är vävt, skärs radiellt, förekommer i många färger och håller mycket låg vikt.

Vanligt är 0,75 oz för spinnaker,  1,5 oz för rullgennaker Code 1 samt 2,2 oz för hårdvindssegel.


Stormlite

Stormlite är en melamin-impregnerad polyesterväv som har bättre formstabilitet än Nylon, men håller något högre vikt. Stormlite skärs radiellt. Står som en vägg! Bra till Code 1 och stormspinnaker.


Polyesterlaminat

Fem tunna lager av polyester med inlaminerade polyesterfiber. En tunn taffeta skyddar seglet från slitage. Fins i 5 viktklasser. Bra till Code Zero.


Aramidlaminat

Fem tunna lager av med inlaminerade svarta aramidfiber. Mycket bra formstabilitet. En tunn grå taffeta skyddar seglet från slitage och ger seglet en sportig look. Finns i 5 viktklasser. Bra till Code Zero för racing och större båtar.


Fibertech Membran

Fiberorienterade segel med rätt fiber på rätt plats. Högsta prestanda. Bästa seglet!