Seglet som blivit populärt, såväl bland cruising- som tävlingsseglare. Coden ger extra fart på flera bogar.
Konstruktion
Seglet är ett mellanting mellan genua och gennaker och tar bra höjd i lätta vindar. Segelytan bestäms av hur långt akterut och hur högt skotpunkten placeras. Vanliga storlekar är 170-190%. Förliket är rakt och en vridstyv tamp (AT-kabel) integreras. Denna fungerar ungefär som ett eget förstag och ser dessutom till att inrullningen blir jämn.
Rullsystem
Vi rekommenderar Seldén CX för inrullning av Code Zero. Hanteringen sker från sittbrunnen med en splitsad ändlös manöverlina. Manöverlinan går med fördel genom minst två ledblock som monteras på mantågsstöttorna för att hålla den borta från övriga detaljer längs däcket. För låsning av manöverlinan rekommenderar vi ett tandemblock som kan låsa linan i bägge riktningar. Rullsystemet stuvas undan tillsammans med seglet i en turtlebag, en segelsäck stabiliserad med lattor som går att fästa på mantåget.
En rullgennaker kallas också Code 1 och är något djupare än Code Zero vilket lämpar sig bättre för öppnare bogar.
Konstruktion
Segelytan bestäms av hur långt akterut och hur högt skotpunkten placeras. Förliket är något positivt och en vridstyv tamp (AT-kabel) integreras. Denna fungerar ungefär som ett eget förstag vid inrullning. Vid öppnare vindvinklar kan fallet släppas något för att göra seglet fylligare.
Rullsystem
Vi rekommenderar Seldén CX för inrullning av Rullgennaker/Code 1. Hanteringen sker från sittbrunnen med en splitsad ändlös manöverlina. Manöverlinan går med fördel genom minst två ledblock som monteras på mantågsstöttorna för att hålla den borta från övriga detaljer längs däcket. För låsning av manöverlinan rekommenderar vi ett tandemblock som kan låsa linan i bägge riktningar. Rullsystemet stuvas undan tillsammans med seglet i en turtlebag, en segelsäck stabiliserad med lattor som går att fästa på mantåget.
Top Down Gennaker tillåter inrullning av en gennaker med positivt förlik och djupare form.
Konstruktion
En Top Down Gennaker designas likt en Allround Gennaker med positivt förlik och djupare form för att fungera väl i undanvind.
Till skillnad från Code Zero och Rullgennaker är den vridstyva tampen (AT-kabeln) inte integrerad i seglet, utan sitter bara fäst i hals- och fallhorn.
Rullsystem
Vi rekommenderar Seldén GX för inrullning av Top Down Gennaker. Seglet svirvlar fritt i halshornet, och den vridstyva AT-kabeln rullar in seglet uppifrån och ned (Top Down) för att samla ihop den extra segelytan i seglets överdel. Halvvägs ned börjar resten av seglet rullas in och resultatet blir en tight rulle som är lätt att stuva undan. Hanteringen sker från sittbrunnen med en splitsad ändlös manöverlina. Manöverlinan går med fördel genom minst två ledblock som monteras på mantågsstöttorna för att hålla den borta från övriga detaljer längs däcket. För låsning av manöverlinan rekommenderar vi ett tandemblock som kan låsa linan i bägge riktningar. Rullsystemet stuvas undan tillsammans med seglet i en turtlebag, en segelsäck stabiliserad med lattor som går att fästa på mantåget.
Mer om segel och utrustning, Code 0 och Code 1/Rullgennaker
Code-segel är som en stor lättvindsgenua i lättvind
som en Power Reacher i mellanvind, med vinden i sidan
samt Turbomatare på hårdvindsslör när vinden går upp en bit omkring 10 m/s.
Dess förlik innehåller en anti-torsion-lina i kevlar, som är vridstyv.
Nederst sitter en rulle och översten svirvel.
Tack vare en lång rundgående lina kan seglet manövreras från sittbrunnen.
Codesegel delas in efter hur djupa de är
Code 0 (code zero) är den planaste och Code 1 något djupare och aningen större.
Code Zero som skall kunna segla extremt högt tillverkas i laminerat kevlarmaterial för att hålla formen på plats
medan
Code 1 tillverkas i nylonmaterial
av olika vikter och färger.
Vanligt är 1,5 oz = 65 gram / m2
Seglet kan med fördel sättas redan i hamn och hänga framför rullfocken som en korv.
Seglet ingår i familjen Pekesegel, som skall ha sin fästpunkt framför förstaget, gärna på ett peke. Det räcker med 10-30 cm.
sugga skall installeras för att hålla ned skotet och strama till akterliket så att den goa vinden inte läcker utupptill.